Veelgestelde vragen

Veel gestelde vragen:

V: Wat kost de hulp van het ouderenadvies?

A: Niets. De hulp en ook de huisbezoeken zijn kosteloos

V: Moet ik een indicatie hebben voor de ondersteuning van het Ouderenadvies?

A: Nee, dat is niet nodig.

V: Zijn jullie van de gemeente?

A: Nee, Stichting Welzijn Lansingerland ontvangt subsidie van de gemeente, maar is onafhankelijk.

V: Wat is het verschil tussen een casemanager en de ouderenadviseur?

A: De ouderenadviseur (OA) kan al ingezet worden als er (nog)  geen sprake is van dementie. De OA kan allround kijken wat er nodig is in een situatie en meedenken in oplossingen. Ook kan de OA alvast WMO-voorzieningen aanvragen, indien nodig.

Worden de geheugenproblemen erger, en/of wordt er een diagnose dementie gesteld, dan wordt de casemanager ingezet. Deze is de professional op het vlak van dementie.

V: Welke voorzieningen kunnen worden aangevraagd bij de WMO?

A:  Door middel van een “keukentafelgesprek” wordt er gekeken naar een passende oplossing voor een knelpunt. Dit kàn een maatwerkvoorziening vanuit de WMO zijn. Maatwerkvoorzieningen zijn o.a.:

- Woningaanpassingen (bv traplift, beugels/verhoogd toilet, douchestoel bij huurwoning)

- Inzet huishoudelijke ondersteuning

- Hulpmiddelen voor vervoer: Scootmobiel, elektrische rolstoel

- Begeleiding light

- Begeleiding groep (bv deelname aan dagbesteding Zorgboerderij/Oudelandse Hof)

- Persoonsgebonden Budget (PGB)

- Op aanvraag……

- Collectief vervoer (“Beltax”) en ook meer info over de Valys en de 3b bus https://www.welzijnlansingerland.nl/ondersteuning/vervoer

 V: Wat kost de hulp vanuit de WMO?

A:  U betaalt maximaal 19 euro per maand aan het abonnementstarief van de WMO.

Voor het gebruik van de Beltax betaalt u geen abonnementskosten, maar het starttarief van € 0,96 cent per rit, plus € 0,14 cent per gereden kilometer.

V: Hebben jullie ook inloopspreekuur?

A: Ja, met ingang van 1 juli zijn de spreekuren weer op locatie. 

De spreekuurdagen en – tijden zijn: 

Iedere maandag in Bergschenhoek (Ontmoet, Wilhelminastraat 1a), op woensdag in Bleiswijk (Leeuwerik, Leeuwerikstraat 2 ) en op vrijdag in Berkel en Rodenrijs Let op nieuwe locatie! Bibliotheek Oostland, Nieuwstraat 25), van 10.30-11.30 uur.

V: Vult de ouderenadviseur ook mijn belastingaangifte in, of kan hij helpen bij het aanvragen van kwijtschelding en toeslagen?

A: Nee. Hierbij kunt u hulp krijgen van de formulierenbrigade èn u kunt iedere donderdagochtend inlopen* op het spreekuur van Samen Doen van 9-10.30 uur, in De Stander in Bergschenhoek.

* Momenteel alleen op afspraak: inloop@spreekuursamendoen.nl

V: Ik heb hulp nodig bij het aankleden en douchen. Kunnen jullie dat ook aanvragen voor mij?

A: Uw huisarts moet dit voor u aanvragen.

V: Ik wil graag (diepvries)maaltijden ontvangen. Moet ik dit aanvragen via Welzijn Lansingerland?

A: Als het voor u te lastig wordt om een maaltijd op te warmen, kunt u gebruik maken van onze “warme maaltijd service”. Tussen de middag wordt de maaltijd warm bij u afgeleverd. https://www.welzijnlansingerland.nl/praktische-hulp/maaltijdservice 

Kunt u zelf maaltijden opwarmen in de magnetron, dan kunt u overwegen maaltijden te laten bezorgen door: 

- Apetito, www.apetito.nl

- Kooc, www.kooc.nl

- Maaltijdservice, www.maaltijdservice.nl

- Slagerij de With, www.dewith.keurslager.nl/maaltijden

- Vers aan Tafel, www.versaantafel.nl/maaltijden-aan-huis